ایلان ماسک: سررسید تجزیه آمازون فرارسیده است
نوشته شده توسط : ساحل

ایلان ماسک سه ماه قبل اعلام کرده بود الی مدتی از شبکه‌ی اجتماعی توییتر استفاده نخواهد کرد. پس از اعلام این خبر، او برای بیش از ۳۵ میلیون دنبال‌کننده‌ی خود پستی منتشر نکرد. الان مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس مجددا با اظهارنظری جنجالی، مقام‌های قانون‌گذار را به تجزیه‌ی آمازون دلگرمی می‌کند. او در توییت اخیرش نوشته بود: «آمازون باید تجزیه شود. سازمان‌های انحصاری پدیده‌های غلطی هستند».

توییت ایلان ماسک درواقع استجابت او به توییتی بود که الکس برنسون، گزارشگر پیشین نیویورک‌تایمز، با اشاره به جف بزوس منتشر کرده بود. برنسون از خرده گیران جدی دولت آمریکا در مسئله‌ی پیامد به همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود. او در توییت خود بزوس را خطاب پیمان دیتا بود و به لغو فروش کتاب جدیدش، Unreported Truths about COVID-19 and Lockdowns، در آمازون انتقاد کرد.

ایلان ماسک در پذیرش به توییت خبرنگاری، این اظهارنظر جنجالی را مطرح کرده است
برنسون ابتدا ایمیلی از تقسیم نشر کیندل اخذ کرده بود که کتاب او را ازلحاظ چهارچوب‌ها و قواعد انتشار در آمازون نامناسب می‌دانست. در ایمیلی که به برنسون ارسال شده بود، اشاره‌ای به‌دلایل جزئی نشد و فقط نوشته شد تصمیم مذکور با سیاست‌های آمازون در انتشار اطلاعات درباره‌ی همه‌‌گیری ویروس کرونا پیوسته بوده است. ایلان ماسک ابتدا در توییتی، لغو فروش کتاب را احمقانه (insane) خوانده بود و درنهایت و ظاهرا پس از توییت ماسک، آمازون اجازه‌ی فروش کتاب را صادر کرد.

آمازون بعد از ادامه‌ی فروش کتاب برنسون، ایمیلی برای اطلاع‌رسانی به او ارسال کرد که خبرنگار پیشین مجددا آن را توییت کرد. به‌علاوه، آن‌ها در ایمیلی به رسانه‌ها اعلام کردند کتاب برنسون به‌‌دلیل خطا سهوی از لیست فروش خارج شده است.

کتاب برنسون درکنار انتقادهایی که مطرح می‌کند، مسئله‌ای هم درباره‌ی تأثیر سیاست‌های پیشگیرانه و مراقتی برای مهار ویروس کرونا دارد. برنسون در کتاب خود، تأثیر تعطیلی‌های گسترده و استفاده از ماسک را در کاهش اشاعه ویروس کرونا بررسی می‌کند و گزارش‌‌های رسانه‌ای را در سطوح متنوع تحت‌تأثیر نگرانی و خوف شدید می‌داند و از نحوه‌ی گزارش‌دهی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در ایالات متحده انتقاد می‌کند.

افزایش ثروت جف بیزوس و ایلان ماسک

صرف‌نظر از سوژه و محتوای کتاب و دلایل لغو فروش آن، واکنش ایلان ماسک جالب به‌نظر می‌رسد. آمازون چشم وهمچشمی جدی با تسلا یا اسپیس ایکس ندارد؛ اما ماسک و بزوس از مدت‌ها قبل در صنعت فضایی باهم چشم وهمچشمی شدید داشته‌اند. بزوس صاحب شرکت بلو اوریجین و پروژه‌ی Kuiper، رقیب جدی SpaceX Starlink است. تلاش میلیاردرهای دنیای فناوری برای کسب سریع‌تر دستاوردهای فضایی، به ستیز شدید آن‌ها منجر شده است.

مقاله‌های مرتبط:
افزایش ثروت جف بزوس و ایلان ماسک در دوران همه‌گیری ویروس کرونا
ترامپولین کار می‌کند؛ حکایت پشت‌پرده مزاح ایلان ماسک با مدیر روسکاسموس
کسب‌وکار جف بزوس در صنعت فضایی چالش چندان مهمی را تجربه نمی‌کند و درمقابل، پایین فشارها و انتقادهای شدید پیمان دارد. کمیسیون بازرگانی فدرال آمریکا (FTC) و وزارت دادگستری (DoJ) این کمپانی را ازلحاظ قوانین رویارویی با انحصار به‌شدت زیرنظر قرار گرفته‌اند. جایش هاولی، سناتور جمهوری‌خواه، ماه آوریل از وزارت قضائیه خواسته بود پرونده‌ی کیفری بازبینی ضدانحصار برای آمازون به‌جریان بیندازد.

نقطه‌ی مشترک بزوس و ماسک این است که شرکت‌های هر دو به‌دلیل فعالیت در دوره‌ی همه‌گیری ویروس کرونا با انتقادهای جدی مواجه بوده‌اند. انتقادها به آمازون و وضع کارگران انبارش بسیار جدی بود و حتی استعفای یگانه از مدیران عالی‌رتبه را در پی داشت. ماسک نیز تاکنون انتقادهای شدیدی از تعطیلی گسترده در ایالات متحده کرده است. او تعطیلی‌ها را عاملی مضر برای شرکت‌های خویش خوانده بود. همچنین ماه مارس، در اظهارنظری جنجالی به کارمندانش در اسپیس ایکس گفت بردباری اجل آن‌ها براثر برخورد از بردباری مرگ براثر ویروس کرونا بیشتر است. ماسک حتی تهدید کرده بود مرکز مدیریت کمپانی تسلا را از ایالت کالیفرنیا به تگزاس منتقل خواهد کرد. تسلا وانگهی گمان کردن می‌دهد تعطیلی‌ها به تأخیر در تحویل محصولات در فصل جاری منجر شود.

منبع : https://www.zoomit.ir/2020/6/6/359313/elon-musk-time-to-break-up-amazon-monopolies-are-wrong/





:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: